Bij hardere wind zijn er ook andere routes naar Scheveningen, dan via het Slijkgat. Al eens binnendoor willen gaan? Bijgaand kaartje geeft u alle informatie om binnendoor naar de Maasmonding te varen en daar bij het kenteren van het tij, 2 uur voor hoog water Hoek van Holland, uit te komen.
Op het kaartje staan de afstanden in zeemijlen, en de periode waarin je de stroom tegen zou hebben. Houdt er rekening mee dat in de voorlaatste etappe 2 bruggen liggen. Over die 5 mijl doe je dus vermoedelijk langer dan een uur.
Een tochtje richting Scheveningen via het Slijkgat is eigenlijk niet te plannen met stroom mee voor het gehele traject. Dit in combinatie met een straffe wind uit ongunstige richting wil zo’n tochtje nog wel eens onaangenaam maken, met name het Slijkgat tegenstrooms met W 5 of meer is al snel niet leuk meer, evenmin een tegenstrooms kruisrak naar de Maasmond. Wat ook een rol kan spelen is dat bij een laat tijdstip HW Hoek van Holland (late vloed op zee) het vertrek vanuit Hellevoet of een vroegertje of een latertje wordt.
Wij omzeilen dit wel eens door binnendoor via het Spui, Oude Maas en Nieuwe Waterweg te varen.
De truc is het dan zo te plannen ca. 2 uur voor HW HvH aan de monding van de Waterweg te zijn. De hele tocht op de rivieren zal de stroom mee zijn en bij het opvaren van de zee zal daar net de vloed beginnen te lopen. Totale afstand binnendoor is 25 mijl (zie kaartje), dat is 5 mijl langer dan buitenom. De stroom maakt die extra mijlen ruimschoots goed. Waar mogelijk even wat tijd wordt verloren is bij de Spijkenisse brug, deze draait voor pleziervaart elk half uur (in de spits mogelijk langer), tenzij er zeevaart is, dan kan je gelijk mee.
De brug werkt op VHF 18 en oproepen is noodzakelijk, zo ter hoogte van de voorhoogteschaal. De brug wordt op afstand bediend. Draai tijdens wachten tegen de stroom op en wacht aan de goede zijde van de rivier zonder de doorgaande binnenvaart te belemmeren. Ga niet via de westelijke hef. Als deze opent voor opvaart, zal tegelijk, of iets later, de oost-hef ook openen.
Volgend obstakel is de Botlekbrug, deze opent meestal aansluitend. Als je toch even moet wachten blijf dan uit de route van het binnenvaart verkeer, deze varen ook onder de gesloten hef en het vaste deel van de brug door. Ook is er veel verkeer van en naar het Hartelkanaal. Dit verkeersknooppunt valt onder VTS kanaal 62 “Sector Oude Maas”. De Botlek brug werkt ook op VHF 18 en is nog bemand. Roep deze op zodra je door de Spijkenissebrug bent.
Bij de bruggen is er dus kans op enige vertraging, maar dat heb je tenslotte ook bij Stellendam in de Goereese Sluis.
Zoek na de Botlekbrug gelijk de goede wal op (kijk achterom voor oplopende binnenvaart onder het vaste deel) en schakel over naar VHF 61 ‘’Sector Botlek”. Doe hier een melding bij het naderen van de monding van de Oude Maas. Dit laatste is zeker aan te bevelen, het betreft hier een zeer druk knooppunt met zee- en binnenvaart.
Zodra je aan je goede walletje zit op de Waterweg is het een kwestie van stroomafwaarts varen.
Luister uit op de sector-kanalen, melden is niet nodig. Ga nooit aan de verkeerde kant van de duksen (palen welke het vaarwater markeren) of boeien. Meestal goed bedoeld, maar de reis wil dan nog wel eens eindigen op een strekdammetje.
Pas nog even op voor eventuele aankomende of vertrekkende ferries bij de Stena-line bij Hoek van Holland. Indien nodig je intenties melden op VHF 65 Sector Rozenburg.
Na het ronden van het Noorderhoofd gelijk stuurboord uit voor de laatste 10 mijl naar Scheveningen.
Nodig voor deze trip zijn de betreffende 1800 kaarten, de almanak en een marifoon. Laat je niet afschrikken door de het drukke verkeer, houd goed stuurboord wal, handel volgens het BPR en goed zeemanschap en luister uit op de sector kanalen en bij de Botlek zeker even melden.
Het is een leuk stukje varen, er is genoeg te zien en bij minder weer een stuk comfortabeler dan over zee. Halverwege een overnachting in Rhoon is ook nog een aardige optie.
Op de terugweg gaat het ‘’stroom mee’’ verhaal niet op, ik zou me ook wel 2 keer bedenken om tegenstroom binnendoor te gaan want dat wordt een langdurige sessie.
Goede reis.
Met dank aan Tjitte de Groot!